De belangrijkste voorwaarde voor succes in 2014!

Het begin van het jaar is vaak de start van nieuwe initiatieven. Nieuwe budgetten maken nieuwe projecten mogelijk en veel managers zijn druk bezig met het organiseren van de mensen en middelen. Jij hebt vast ook nieuwe projecten in het verschiet, waar het gaat om verandering bij mensen. Maar hoe ontstaat project succes? Ik geef je de belangrijkste voorwaarde.

Waar je in de hectiek van het organiseren en plannen vaak kunt vergeten, is hoe het succes eruit komt te zien.  Je beschrijft hoogstens globale doelen en laat dan aan het team over hoe dat verder in te vullen. Want het is toch niet jouw rol om je met alle details te bemoeien?

Doordat je vaag bent in het formuleren van het succes, ontwikkelt jouw team zich een bepaalde kant op, niet persé de kant die je graag zou willen. Zonde, want het kost je veel tijd – en leuren en sleuren – om het team dan weer de goede kant op de krijgen.

Los daarvan is het gedurende de realisatie onrustig in je hoofd op welke signalen je nu wel of niet moet letten. Want welke signalen dragen nu wél en welke dragen niet bij tot succes? Wanneer laat je een opmerking gaan en wanneer spendeer je zinvol tijd aan je team? Als je dat niet helder hebt, word je onbedoeld een speelbal van je eigen aanpak.

Succes start met het uiteenrafelen van de bestemming, het doel. Managers die het doel formuleren als 'wij stralen ons merk uit' of 'wij zijn een wereldklasse bedrijf'' spreken een intentie uit. Prima, maar zeker geen garantie voor  succes. Een SMART formulering is handig (soms zijn exacte cijfers niet bekend en is er eerst nog wat uitzoekwerk nodig) maar ook niet voldoende om anders te denken en doen.

Ik geef je hiervoor 3 stappen, waarmee jij aan de slag kunt in jouw project:

  • Stap 1: Formuleer het (fysieke) resultaat. Wat moet er zijn op het moment dat het project ‘af’ is ? Welke systemen, procedures, oplossingen en middelen zijn beschikbaar? Welke werkwijzes zijn er als het SMART doel wordt bereikt?
  • Stap 2: Formuleer het gedrag in beelden. Welke gedrag moet er zichtbaar zijn om de nieuwe systemen, procedures, oplossingen en middelen goed in gebruik te nemen? Alleen een mooi beoordelingssysteem met prachtige overzichten is niet voldoende om je doel te bereiken. Want als lijnmanagers het nieuwe systeem niet gebruiken, of op het laatste moment ‘snel’ beoordelen, wat effect is er dan bereikt ? Het zou in dit geval mooi zijn als leidinggevenden geregeld, bijvoorbeeld 30 minuten per week, besteden aan de beoordeling van hun medewerkers
  • Stap 3: Formuleer de mindset. Beschrijf wat de doelgroep zou denken en voelen als ze op een effectieve manier met het resultaat aan de gang gaan en het gedrag vertonen. In het voorbeeld van het beoordelingssysteem: wat zeggen leidinggevenden bij zichzelf als ze hun medewerkers gaan beoordelen? En wat is de gedachte die hun stimuleert om periodiek met de medewerkers om de tafel te zitten?
Kortom: succes start met het uiteenrafelen van de bestemming naar resultaat, gedrag en mindset. 

PS. Wil je hulp bij het formuleren van de bestemming? meld je dan aan voor Teamsucces, het individuele programma voor managers om met het team een doorbraak in 100 dagen te realiseren.

Geef een reactie

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?