Moeten veranderen of geloven in verandering? Vanuit welke hoek start je verandering?

Enkele jaren geleden hoorde ik de uitdrukking 'burning platform'. Die had ermee te maken dat mensen alleen veranderen als er een crisis hen daartoe dwingt. Wat betekent dat een gevoel van angst nodig is om te veranderen. Wat zorgt voor beweging; is het moeten veranderen of geloven in verandering?

Burning Platform

De uitdrukking 'burning platform' verwijst naar een vreselijk ongeluk in 1988 op het Piper Alpha-olieplatform in de Noordzee. Een verslaggever schreef toen “de overlevenden hadden een afschuwelijke keuze: ofwel 45 meter naar beneden springen in een woeste zee ofwel een zekere dood toegemoet gaan op een instortend booreiland”. Uit deze tragedie is in het bedrijfsleven de uitdrukking 'burning platform' ontstaan: een manier om medewerkers zoveel angst aan te jagen dat ze in beweging komen en hun gewoontes moeten veranderen (in dit geval: dat ze gaan springen). Kort gezegd: het 'burning platform' is een goed verkoopverhaal voor veranderingen om mensen te laten moeten veranderen.

Angst kan inderdaad als een krachtige motivator werken. Gezondheidvoorlichters zijn ook op deze aanpak overgestapt. Kijk maar naar de advertenties van stoppen met roken. Het lijdt geen twijfel dat negatieve emoties motiverend zijn; niemand wil longkanker. Maar wat motiveren deze emoties nu precies?

Angst is geen lange termijn motivator

Op een bepaalde manier zijn negatieve emoties er speciaal voor ontworpen om een pijnlijke plek – een specifiek probleem- aan te pakken. Als je boos bent dan versmallen je ogen, bal je je vuisten en maak je je klaar voor een confrontatie. Als je bang bent dan worden je ogen groter, spant je lichaam zich en maakt het zich klaar om te vluchten. Elke dag helpen negatieve emoties ons om risico’s te vermijden en acute problemen aan te pakken.

Samengevat: als je een snelle en specifieke actie nodig hebt, kunnen negatieve emoties helpen. Maar de meeste verandertrajecten vragen niet om snelle acties maar om vindingrijkheid en creativiteit. Zoals de ontwikkeling van eigenaarschap of klantgericht werken.

Vind het positieve gevoel

Vindingrijkheid en creativiteit ga je helaas niet krijgen van een 'burning platform'. Dus waarvan dan wel? Het is de positieve emotie die onze interesse verbreedt. Als we geïnteresseerd zijn, willen we betrokken raken en nieuwe dingen leren en ervaringen ondergaan. We raken meer open voor nieuwe ideeën. Om grotere en onduidelijkere problemen op te lossen hebben we een open houding, creativiteit en aanmoediging nodig. Ofwel vind het gevoel in de medewerkers.

Het gaat om het vinden van het gevoel. En in feite gaat het over de identiteit van mensen. Wat is belangrijk voor hen? Als je een verandering wilt bewerkstelligen, is het van belang is je de betrokkenen van de organisatie raakt, zodat zij geloven in de verandering en daar een bijdrage aan gaan leveren. Anders gaat niemand ander gedrag ontwikkelen. En dan hebben we het niet over 'met z'n allen blij met de verandering', maar vooral over 'met z'n allen doordrongen van de verandering'! Maar hoe formuleer je een plan dan in termen die wel aanspreken?

Start met 'the why'

Simon Sinek heeft daar een duidelijke mening over: als organisatie moet je starten met Why. Mensen moeten geloven in verandering. Mensen en dus organisaties, zo zegt hij, opereren op drie niveaus. Wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Het wat en het hoe zijn rationele niveaus. De Why-vraag daarentegen refereert aan emoties. Aan geloof, vertrouwen en een goed gevoel. En dát is wat mensen beweegt.

Wil je mensen meenemen in een verandering, begin dan met 'why' : met het geloven in verandering. En dat is nou precies waar de meeste visies aan kracht kunnen winnen. Stel jezelf de volgende vragen, vragen die appelleren aan de emotie van anderen, zodat zij de verandering zullen bewerkstelligen.

  • Waarom hebben we dit plan?
  • Uit welke behoefte is dit plan ontstaan?
  • Wie zijn wij in de eerste plaats? (een opleidingsinstituut, een producent van goederen, een dienstverlener)
  • Waarin investeren en focussen we vooral?
  • Hoe past het plan in de ambitie wie wij willen zijn?

Een positief gevoel en ‘the why’ is de sleutel tot starten van verandering. Stel vragen rondom de ambitie en laat mensen meedenken over wie ze zijn.

Geef een reactie

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?