Moeten of geloven in verbetering?

Jaren geleden hoorde ik de uitdrukking 'burning platform'. Die had ermee te maken dat mensen alleen in beweging komen als er een crisis hen daartoe dwingt. Wat betekent dat een gevoel van angst nodig is, maar wat zorgt voor beweging?

De uitdrukking 'burning platform' verwijst naar een vreselijk ongeluk in 1988 op het Piper Alpha-olieplatform in de Noordzee. Een verslaggever schreef toen “de overlevenden hadden een afschuwelijke keuze: ofwel 45 meter naar beneden springen in een woeste zee ofwel een zekere dood toegemoet gaan op een instortend booreiland”. Uit deze tragedie is in het bedrijfsleven de uitdrukking 'burning platform' ontstaan: een manier om medewerkers zoveel angst aan te jagen dat ze in beweging komen en hun gedrag veranderen (in dit geval: dat ze gaan springen). Kort gezegd: het 'burning platform' is een goed verkoopverhaal om mensen te laten veranderen.

Angst kan inderdaad als een krachtige motivator werken. Gezondheidvoorlichters zijn ook op deze aanpak overgestapt. Kijk maar naar de advertenties van stoppen met roken. Het lijdt geen twijfel dat negatieve emoties motiverend zijn; niemand wil longkanker. Op een bepaalde manier zijn negatieve emoties er speciaal voor ontworpen om een pijnlijke plek – een specifiek probleem- aan te pakken. Als je boos bent dan versmallen je ogen, bal je je vuisten en maak je je klaar voor een confrontatie. Als je bang bent dan worden je ogen groter, spant je lichaam zich en maakt het zich klaar om te vluchten. Elke dag helpen negatieve emoties ons om risico’s te vermijden en acute problemen aan te pakken.

Samengevat: als je een snelle en specifieke actie nodig hebt, kunnen negatieve emoties helpen. Maar de meeste trajecten vragen niet om snelle acties maar om vindingrijkheid en creativiteit. Zoals de ontwikkeling van eigenaarschap of klantgericht werken.

Vindingrijkheid en creativiteit ga je helaas niet krijgen van een 'burning platform'. Dus waarvan dan wel? Het is de positieve emotie die onze interesse verbreedt. Als we geïnteresseerd zijn, willen we betrokken raken en nieuwe dingen leren en ervaringen ondergaan. We raken meer open voor nieuwe ideeën. Om grotere en onduidelijkere problemen op te lossen hebben we een open houding, creativiteit en aanmoediging nodig. Ofwel vind het gevoel in de medewerkers.

Als je een verbetering wilt bewerkstelligen, is het van belang is je de betrokkenen van de organisatie raakt, zodat zij geloven in de verbetering en daar een bijdrage aan gaan leveren. Anders gaat niemand ander gedrag ontwikkelen. Simon Sinek heeft daar een duidelijke mening over: als organisatie moet je starten met Why. Wil je mensen meenemen in een verbeteringen, begin dan met 'why'. En dat is nou precies waar de meeste plannen en gesprekken aan kracht kunnen winnen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarom hebben we dit plan om te verbeteren?
  • Uit welke behoefte is dit plan ontstaan?
  • Wie zijn wij in de eerste plaats? (een opleidingsinstituut, een producent van goederen, een dienstverlener)
  • Waarin investeren en focussen we vooral?
  • Hoe past de verbetering in de ambitie wie wij willen zijn?

Een positief gevoel en ‘the why’ is de sleutel tot starten van verbeteren.

geef je op voor een gesprek

 

POSITIEVE CULTUUR, MET MENSEN DIE PRESTEREN EN DOELEN OVERTREFFEN

Een positieve cultuur met goed presterende medewerkers, moet zo simpel mogelijk. Leer in dit ebook hoe je met slechts één techniek de beste prestaties van je medewerkers krijgt.

je ontvangt ook mijn maandelijkse artikelen over uitzonderlijke prestaties