Maak jij deze fout bij het doorvragen?

De meeste leidinggevenden kennen de Luisteren-Samenvatten-Doorvragen methode. Vooral doorvragen is een belangrijk stap, leren ze. Vragen roepen immers betekenissen op en leren mensen om inzicht te krijgen in hun handelen en gedrag. Sommige vragen roepen echter irritatie op en leiden absoluut tot weerstand. Ik leer mijn  klanten dan ook om de juiste vragen te gebruiken en sommige woorden echt te vermijden. Eén van de vragen die je beter kunt vermijden is 'waarom'.

Een waarom-vraag lijkt een eenvoudige onderzoeks- of doorvraag vraag. Maar is dat wel het geval; wat gaat er mis met de waarom-vraag? Als kinderen van twee jaar deze stellen, is er niets aan de hand. Als volwassenen deze vraag stelt, dan ontstaat er een andere dynamiek. De waarom-vraag roept bij vele mensen het gevoel op dat ze zich moeten verantwoorden, dat ze verplicht zijn om de reden voor een bepaalde actie op te geven. Ze voelen  zich ook minderwaardig aan de vraagsteller, alsof deze laatste zich boven de ander plaatst.

Om alle negatieve effecten van een waarom-vraag te omzeilen, is het stellen van de wat-maakt vraag de oplossing. De wat maakt vraag heeft 3 belangrijke kenmerken, die zorgen dat verandering makkelijker plaatsvindt.

1. Ten eerste roept de wat-maakt vraag de ondervraagde op om na te denken en zaken op een rijtje te zetten.

2. Ten tweede legt deze vraag de basis voor een dialoog en helpt om de macht strijd te vermijden.

3. Tenslotte heeft de wat-maakt vraag de kiem van verbetering in zich, het is een vraag die opties voor de toekomst geeft in het vergroten van het bestaande gedrag .

Veel van ons taalgebruik is gewoonte. In onze programma's leer je de juiste woorden te gebruiken, zodat je als leidinggevende impact maakt op verandering en verbetering.  

geef je op voor een gesprek

CASE STUDY - HOE EEN PRODUCTIEBEDRIJF > € 100.000 WINST EN WERKPLEZIER IN SAMENWERKING REALISEERT

  • Lees de kansen die dit bedrijf heeft gepakt om winst en werkplezier te verbeteren
  • Zie hoe gedeeld leiderschap praktisch in 7 stappen is toegepast
  • Ontdek hoe medewerkers vanuit zichzelf elke maand meer winst en werkplezier realiseren

je ontvangt ook mijn maandelijkse artikelen over gedeeld leiderschap.