Start een lerende organisatie in deze 3 stappen

start lerende organisatieEen lerende organisatie is hot. Organisaties die niet leren, sterven uiteindelijk een zachte dood. Dus schieten allerlei leervormen als paddenstoelen uit de grond. Toch staat niet elke medewerker én manager te trappelen. Ze vinden leren en ontwikkelen wel goed, maar vooral voor anderen en niet zozeer voor henzelf. Een klant van mij verzucht: hoe krijg ik ze zover? Dwingen is geen optie, eindeloos overtuigen ook niet. Maar wat dan wel?

Uitgangspunt is dat leren een middel is om een doel te bereiken. Het eerste doel van leren is: van gedrag A naar gedrag B gaan. Het achterliggende, hoger doel is verbeteren van prestaties.  Zoals sneller orders afhandelen, korte doorlooptijden, minder kosten , noem het maar op. Dat begint met een duidelijke voorstelling en beeld van A en B. Vaak begint daar al het probleem. Doelen worden erg abstract omschreven en medewerkers en managers begrijpen niet welk ander gedrag nodig is om deze doelen te bereiken.

Leren en ontwikkelen van nieuw gedrag start bij het geven van nieuwe betekenis. Ik geef je de eerste drie stappen om verandering in leren te realiseren:

Stap 1. Omschrijf het beeld van de bestemming. Zonder beelden en visualisaties is het lastig om betekenis te geven aan het eigen aandeel. Een manier om  beelden voor A en B te formuleren is het beantwoorden van de volgende vragen:

  1. Wat zie je het team op dit moment doen?
  2. Wat kan behouden blijven in de huidige werkwijze?
  3. Wat is de eerste stap voor 2014 waardoor je weet dat het team is gaan leren?
  4. Wat zie je het team in 2014 doen, wat ze nu nog niet doen?
  5. Waar is het team mee gestopt; wat doen ze niet meer in 2014?
Stap 2. Grijp alle gebeurtenissen en concrete situaties aan om mensen te laten voelen wat het betekent om in de huidige situatie te blijven. Nodig alle lastige klanten uit waarover de afgelopen maanden is gesproken. Loop rond met een camera en neem korte stukjes op van medewerkers die last hebben van de A. Steek de neuzen eens in de keuken van een andere organisatie of team dat dezelfde verandering doormaakt. Kortom, zoek beelden en materiaal om mensen te laten ervaren wat A betekent.

Stap 3. Zoek naar wie er nu al stappen heeft gezet naar de eindbestemming en kloon die werkwijze. Maak eens een rondje in het team om te bepalen wie er in 2013 heeft geleerd. Probeer dan na te gaan hoe dat leren tot stand is gekomen. Wie waren daarbij betrokken, wat heeft gewerkt, hoe makkelijk ging dat? Als het in het klein gebeurt, is er een mogelijkheid om het te kloonen. Zo ontstaat verandering rondom wat er al is.

Met deze aanpak ontstaan nieuwe beelden over leren. De stip op de horizon van 'een lerende organisatie' is omgebogen naar een helder beeld, gevoel en concrete vervolgstappen voor het leren.  Hiermee ontstaat in het team de eerste aanpassing van de beelden van ‘het is niet nodig’ naar 'wij zien de voordelen'.

 

Geef een reactie

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?