Ben jij het brandjes blussen om je heen zat?

Heb jij een team dat vooral aan het brandjes blussen is? Zou jij dolgraag willen dat zij eens op resultaten gaan sturen? Wellicht heb je hen een training aangeboden in de hoop dat hun gedrag verandert. Vaak zijn ze na deze sessies ook echt enthousiast. Zij nemen zich voor voortaan echt meer te sturen op resultaten. In de praktijk valt het echter vaak tegen om dit nieuwe gedrag te laten zien. Wat helpt dan wél, zodat het brandjes blussen in je team eindelijk stopt?

Veel managementboeken spreken van voorbeeldgedrag voor de manager. Door zelf als manager anders te doen, gaan mensen in je omgeving ook mee veranderen. Zo schaf je acties af en maak je alleen nog maar resultaatafspraken. Dikke kans dat  een tegengesteld effect ontstaat. In plaats van dat je jouw team er een plezier mee doet - omdat ze minder gek worden van het vliegen en rennen- is de kans groot dat ze in de war raken.

Sommige medewerkers gaan misschien wel protesteren of zich beklagen zich bij de directie. Dit soort gedrag wordt vaak ‘weerstand’ genoemd. War een heel menselijke reactie is, namelijk terugduwen. De manager in het voorbeeld kan correctiegesprekken gaan voeren met medewerkers die ‘weerstand’ vertonen. Maar meer van hetzelfde, ‘door de zure appel heen bijten’ helpt waarschijnlijk niet.

Het zou veel slimmer zijn als de manager uit het voorbeeld een antwoord zou zoeken op de vraag: wat kan ik doen om de beloning van ad-hoc werken op een andere weg te bieden. Hij gaat dan op zoek naar een andere strategie om dezelfde winst te bereiken.

Elk gedrag levert iets op, heeft een bepaalde beloning. Ik noem dat de winst. Mensen zijn op zoek naar behoud van deze winst. Ook als is de strategie niet goed voor de ‘gezondheid’ van de organisatie. Dat noem ik dan ziektewinst. Zo kan het gezonder zijn voor jouw team om op resultaten te sturen. En toch kan het team alleen maar bezig willen zijn met ad-hoc acties.

Zodra je de beloning van het huidige gedrag weet, zoek je naar een alternatieve strategie. In het voorbeeld kwam de manager er achter dat zijn mensen op zoek waren naar waardering en gevoel van waarde. Die enorme berg acties helpen hen dat gevoel te geven.

Op zoek gaan naar alternatieve strategieën is makkelijker dan je denkt. Waardering krijgen mensen met jouw aandacht tijdens een dagstart of dagelijkse korte teambespreking. Het gevoel van waarde leveren is direct gekoppeld aan het formuleren van een collectieve ambitie.

PS In het programma TeamSucces leer jij de winst (beloning) van bestaande gedrag te bepalen en krijg je inzicht in alternatieve strategieën voor jouw team. Om zo verandering in jouw team te vergemakkelijken.

 

 

Geef een reactie

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?