Nieuw gedrag in teams is lastig. Welke veranderknoppen zijn er en wat doe je als leidinggevenden? Je hebt vast wel eens die statistieken gelezen, dat wel 70% van alle veranderingen mislukt. Je hebt ook vast de redenen gelezen, die de experts daarvoor aandragen. Ontbreken van urgentie, leidinggevenden die geen voorbeeldgedrag vertonen, vage doelen, slechte communicatie, nog veel meer slechte communicatie, onvoldoende draagvlak bij de mensen, enzovoort.En het klopt. Dat zijn allemaal factoren voo

Lees meer

Ieder mens houdt in meer of mindere mate van zekerheid veiligheid en vaste gewoonten. Die maken het leven lekker overzichtelijk en duidelijk. Dat zijn precies de zaken, die onder druk komen te staan bij verandering. Hoe goed je als manager de eindbestemming ook schetst, de route er naar toe is één en al onzekerheid en onduidelijkheid. Medewerkers zullen geen 'jippe jee' zeggen, maar hebben zo hun zorgen. Wat is de meest effectieve reactie op onzekerheid en onvoorziene zaken?Elke manager heeft

Lees meer

Heb jij die iemand in je team zitten, die alles wat hem of jaar goed uitkomt wél hoort en al het andere negeert? Een soort van struisvogel. Die tot vervelens toe blijft beweren dat er geen noodzaak tot verandering is, terwijl jij de cijfers in het rood ziet schieten? Zoek je enkele knoppen om op te drukken, zodat je grip krijgt op deze struisvogels?Om grip te krijgen op medewerkers met struisvogel neigingen, leren mijn klanten de basiswerking van het brein. Het brein heeft de schone taak om ied

Lees meer

“Het lijkt wel alsof iedereen hier op een eigen eiland zit. Daar willen we vanaf, we willen één groep. Dat is een cultuurverandering. Maar hoe doen we dat?”. Conform de aanpak van Fokke&Sukke, dus gewoon lekker plannen? Ik zie vaak organisaties volop bezig met tientallen projecten, bergen SMART doelen omregen door slogans als ‘marktgericht denken’ of ‘maximale klantwaarde’ om de cultuur aan te pakken. Maar wat is cultuur? Ik geef geen definitie maar wel een antwoord. Cultuur i

Lees meer

Veel medewerkers vinden nieuwe projecten niet als vanzelfsprekend interessant. Projecten kosten vaak veel tijd, en ze hebben het al zo druk. Nou dat weer, klinkt er door de zaal als het management een groot project aankondigt. Het zou mooi zijn om die medewerkers van binnen te motiveren, want dat levert de beste prestaties. Maar bij de opstart van projecten is er niet meteen motivatie. Projectmanagers hebben dan de natuurlijke neiging om te gaan  duwen en op te dringen. Ze belanden daarom

Lees meer

Ik heb een nieuwe telefoon, met een eigen wil. Als ik een woord intik, draagt ie een variant aan, die wordt doorgevoerd als ik de suggestie niet snel wegtik. Voor snelle mailers en sms’ers is dit bedoeld als hulp, voor mij is het een nachtmerrie. Gelukkig weet ik nu hoe ik de autocorrectie kan aanpassen. Maar de wijze waarop mijn telefoon een eigen leven lijkt te leiden, doet me denken aan hoe mensen met nieuw gedrag worstelen. Zie jij ook de overeenkomsten?Mensen nemen zich voor iets te doe

Lees meer

Een  projectteam zit met zijn handen in het haar. Drie maanden geleden is het enthousiast gestart met een nieuwe werkwijze voor  afwijkende orders. In de afgelopen tijd vecht het team met de collega's. De nieuwe verantwoordelijkheden zijn uitgebreid besproken. Het management ondersteunt de werkwijze. Toch gek dat het erg lastig is om volgens de nieuwe afspraken te werken. Eigenlijk gaat elke uitzondering nog mis. De motivatie in het projectteam is  inmiddels flink gezakt. De opdrachtgever en

Lees meer

Motiveren van je team heeft alles te maken met de interactie tussen mensen. De succesfactor hierbij is het taalgebruik en taalpatronen tussen manager en team. Er zijn drie woorden die je beter achterwege laat wanneer je motiverend wilt overkomen, namelijk de woorden: eigenlijk, maar en niet. Hoe kun je anders omgaan met deze drie verboden woorden? Ik geef je enkele tips.Tip 1. Vervang het woord ‘niet’ door wat je wél wilt. Door mensen te vertellen wat je niet wilt, kom je geen stap verder.

Lees meer

Jouw rol van leidinggeven aan verandering vraagt nogal wat. Regelmatig zijn er momenten, die je niet verwacht en zelfs verwenst. Hoe reageer je op een team die aan trainer van klantgerichtheid doorgeeft dat de training op zich wel interessant maar niet relevant is?  Of wat doe je met medewerkers die voor de zoveelste keer de afspraken niet nakomen en doodleuk vertellen dat ze toch écht de tijd niet hebben gehad? Dat zijn momenten wa

Lees meer

Veel managers -  misschien jij ook - leven in de waan van de dag. Zij proppen hoofd en agenda vol met overleg en afstemming, want dan zijn ze goed bezig.  Vooral druk in de weer met acties, om dan onbedoeld en onbewust het grotere geheel te vergeten. Zoals: waar draait het bij mijn afdeling nu om?  Waar staan wij als afdeling voor? Of hoe doen wij hier de dingen? Of  hoe gaan wij met elkaar om? Natuurlijk zijn dat geen vragen om de hele dag over te filosoferen, toch staan ze verdere ontwik

Lees meer

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?