Waarom vallen je mensen een maand na de training terug in het oude gedrag? Hoe kan het dat de training wel naar wens is verlopen en dat er weinig van het aanvankelijk enthousiasme terug te vinden is? Als je mensen niet geloven in het positieve effect van het nieuwe gedrag, dan geven zij er ook geen prioriteit aan. Waar liggen voor jou de kansen?
 
Veel leidinggevenden proberen veranderingen van de grond te krijgen door aan te sturen op nieuwe vaardigheden. Dit noem ik de klassieke aanpak. Met een training wordt nieuw gedrag besproken en bepaalde vaardigheden aangeleerd. In hoeverre deze training rekening houdt met de individuele opvattingen van de medewerkers, is maar de vraag.
 
Een andere aanpak is om te kijken naar alle knoppen om nieuw gedrag te realiseren. Dit noem ik de KRACHT-knoppen.

Lees meer

Dagelijks is het gaande bij allerlei organisaties. Van kleine zorginstellingen tot grote multinationals: een doorstart of reorganisatie. De klap kan nog maanden, soms zelfs jaren doorklinken. Hoe kun je dit voorkomen met een goed stappenplan na reorganisatie? Onlangs sprak ik een directeur van een groot installatiebedrijf over het faillissement, de overname en de vreselijke gevolgen voor zijn personeel waar nog iedereen in het bedrijf frequent over praat. Bij navraag bleek hij in 2008 te

Lees meer

Enkele jaren geleden hoorde ik de uitdrukking 'burning platform'. Die had ermee te maken dat mensen alleen veranderen als er een crisis hen daartoe dwingt. Wat betekent dat een gevoel van angst nodig is om te veranderen. Wat zorgt voor beweging; is het moeten veranderen of geloven in verandering? Burning Platform De uitdrukking 'burning platform' verwijst naar een vreselijk ongeluk in 1988 op het Piper Alpha-olieplatform in de Noordzee. Een verslaggever schreef toen &l

Lees meer

Veranderingen zijn gaande in zowat elk bedrijf; een omwenteling van een aanbod- naar een vraaggericht werken, klanten centraal stellen en meer verantwoordelijkheid pakken. Dergelijke veranderingen van gedrag vragen om een degelijke aanpak. Wellicht denk je goed bezig te zijn, terwijl jouw mensen nog steeds niet doen wat de bedoeling is, wat nu? Nog meer overleggen? Waar wringt de schoen? Het antwoord is te vinden in KRACHT-knoppen om verandering van gedrag makkelijker te maken.Al jouw initiatiev

Lees meer

Eén van de grootste obstakels bij veranderingen, een heel hardnekkig probleem, is dat managers en veranderaars niet goed opvolgen welk effect hun beslissingen en acties hebben. Ze gaan er meestal van uit dat alle feedback die ze nodig hebben, via de reguliere kanalen komt. Ze geloven dat in management vergaderingen op de vraag ‘hoe gaat het?’ een volledig beeld komt van de werkelijkheid. Dat is zelden het geval, de jungle van verandering wijst echt anders uit. Wat maakt dat formele communic

Lees meer

Heb jij een team dat vooral aan het brandjes blussen is? Zou jij dolgraag willen dat zij eens op resultaten gaan sturen? Wellicht heb je hen een training aangeboden in de hoop dat hun gedrag verandert. Vaak zijn ze na deze sessies ook echt enthousiast. Zij nemen zich voor voortaan echt meer te sturen op resultaten. In de praktijk valt het echter vaak tegen om dit nieuwe gedrag te laten zien. Wat helpt dan wél, zodat het brandjes blussen in je team eindelijk stopt?Veel managementboeken spreken v

Lees meer

Het begin van het jaar is vaak de start van nieuwe initiatieven. Nieuwe budgetten maken nieuwe projecten mogelijk en veel managers zijn druk bezig met het organiseren van de mensen en middelen. Jij hebt vast ook nieuwe projecten in het verschiet, waar het gaat om verandering bij mensen. Maar hoe ontstaat project succes? Ik geef je de belangrijkste voorwaarde.Waar je in de hectiek van het organiseren en plannen vaak kunt vergeten, is hoe het succes eruit komt te zien.  Je beschrijft hoogstens g

Lees meer

De manier waarop wij alleen al dénken over veranderen bepaalt al voor een groot deel onze veranderbereidheid. In onze maatschappij zetten we mensen op het voetstuk die ogenschijnlijk moeiteloos resultaten halen. Dat is wel raar eigenlijk; wij geven weinig waardering aan oefenen, vallen en opstaan. Thomas Edison heeft niet in zijn eentje in een donkere nacht de gloeilamp uitgevonden. Hij deed daar tientallen jaren over, samen met een heel team. Als wij alleen denken aan de uitvinding zelf, dan g

Lees meer

Een lerende organisatie is hot. Organisaties die niet leren, sterven uiteindelijk een zachte dood. Dus schieten allerlei leervormen als paddenstoelen uit de grond. Toch staat niet elke medewerker én manager te trappelen. Ze vinden leren en ontwikkelen wel goed, maar vooral voor anderen en niet zozeer voor henzelf. Een klant van mij verzucht: hoe krijg ik ze zover? Dwingen is geen optie, eindeloos overtuigen ook niet. Maar wat dan wel?Uitgangspunt is dat leren een middel is om een doel te bereik

Lees meer

De meeste managers kennen de Luisteren-Samenvatten-Doorvragen methode. Vooral doorvragen is een belangrijk stap, leren ze. Vragen roepen immers betekenissen op. Sommige vragen roepen echter irritatie op en leiden absoluut tot weerstand. Ik leer mijn  klanten dan ook om de juiste vragen te gebruiken en sommige woorden echt te vermijden. Dat noem ik de veranderknop. Als je deze knop op de juiste manier gebruikt, dan openen mensen zich voor verandering. Eén van de vragen die je beter kunt vermijd

Lees meer

Nieuw managementboek

Boek En doet het zeer?